Thursday, November 10, 2011

På samling i Volda

Ja, det blir lite skriving her på bloggen. Jeg er i Volda på mastersamlinga i Samfunnsplanlegging og ledelse- dette semesteret er det regional planblegging. Vi jobber med kommunikative prosesser rundt endring og planlegging. Jeg satte meg ned etter dagens forelesning med pølser og potetstappe og svensk tv. Der var det et hårreisende program om hvordan eldre ble behandlet i profittorienterte gamlehjem i Sverige. Det offentlige burde klart utdanne flere som kan jobbe fast i det offentlige, med sikker og god lønn under ordna forhold, for eksempel på et sykehus eller sykehjem derevet uten profittmotiv. Kanskje er kluet å utdanne folk i omsorg no bredspektret, slik at man kan benyttes inne flere sektorer, jobbe i skolen eller i annet omsorgsarbeid i offentlig regi, selv om du var omsorgsarbeider før osv. Altså, trygge og gode ansettelsesforhold, men fleksibilitet i forhold til å kunne bli flyttet på. På denne måten sikres også en viss kunnskapsflyt mellom sektorer, noe elever bare kan dra nytte av, kanskje litt værre for en gammel å få en predikende lærer? Men skulle det blir for mange lærere, ja så må man kunne jobbe i andre tjenester også. Jeg ble rett og slett kvalm av å se måten en del sykehjem var blitt drevet i Sverige, ispedd med skrekkeksempler og gråtende pårørende fra over there. New Public Management er ikke bare et system hvor bestilleren skal rapportere oppover med tallresultater, men NPM åpner for at sentrale funksjoner setter ut til konkurranse, NPM er jo sentral i Oslo Kommune. Det er ikke kommunen som må nedlegges, men endring av styringsprinsipper som NPM. Jeg spør meg om det skaper vold at de plasserer folk som kom ut fra fengsel, folk med stoffproblemer, folk som har kommet hit uten penger og jobb, sammen i hybelhus som er drevet av eiere som tjener store penger på å leie ut små adskilte hybler i disse gullgruvene. Hva betyr det for vold? Jeg så mange eksempler på slik politikk da jeg jobba på Haugerud, det er ti år siden, vet ikke om det er blitt særlig bedre. Fabian Stang burde ta seg en rundtur å sjekke forholdene i sin egen by. Det er kinesisk aften på Rocken i Volda, om noen skulle være i nærheten.

No comments: